tisdag 4 november 2008

Tonight's the night we're gonna make it happen

Äntligen är den här! dagen för det amerikanska presidentvalet 2008. Som vi har väntat, världen och jag!

Stämningen är minst sagt spänd, igår hade någon spritt ut republikansk anti-feministisk och anti-abort propaganda i alla klassrum jag hade föreläsningar i. I Kalifornien ska man ju rösta om samkönade äktenskap också, som tur är ser jag mest reklam för "NO on 8", alltså de som vill rösta ner förslaget om att göra samkönade äktenskap olagliga, men ett par gånger har även "YES on 8" lyckas ta sig in i mitt synfält.

Rörelsen bakom heter Protect Marriage och består till största delen av mormoner som känner sig personligt kränkta av att även homosexuella får gifta sig och är rädda att deras barn ska bli utsatta för saker som de inte är redo för. ”We want to protect our children while they’re still children and not have them face adult issues” säger det förskräckta Massachusetts-par vars son kommit hem från skolan med boken "King & King" och berättat att män kan gifta sig med män. Det är skrämmande likt "jag har inget problem med bögar så länge de inte rör mig" och de upprörda föräldrarna pratar i tevereklamen vidare om hur mycket hat de möts av på grund av sina åsikter (vilket är en märklig sak att ta sig rätt att säga då deras "åsikt" innebär ett avståndstagande och ett fördömande av en väldig massa människor).

Anyhow, det råder en rafflande stämning och det finns mycket mycket sjukt att observera. Jag ska valvaka och förhoppningsvis fira hemma hos Jenny ikväll, vilket kan bli intressant eftersom kvinnan hon hyr rum av är aktiv republikan..


Inga kommentarer: