söndag 14 september 2008

Häromdagen åt jag själv på Taco Bell, satt i UCLAs food court-matsal för att utnyttja deras internet och åt smaklösa Taco Bell-tacos. Det var alldeles tomt på människor så när som på två-tre andra ensamätare och medan den mexikanska städpersonalen började städa upp inför stängning började jag gråta. Ensammast i hela världen och övertygad om att det här året kommer bli ett fruktansvärt år.

Det känns på många sätt som om jag slungats ut i ett låtsasuniversum medan livet fortsätter som vanligt och på riktigt någon annanstans. Tänker på de "stora frågorna" och famlar blint efter referenser att identifiera mig med. Nivån på min självanalys är så att säga hög (inte för att jag vet om det hjälper särskilt mycket). För vem är jag i en lägenhet täckt av heltäckningsmattor och kontorsstolar klädda i tigerhud? Vem blir jag tillsammans med gulliga collegetjejer som är besatta av bröllop och inte kan laga mat. ”Oh can you cook? Maybe you can teach us some things?” Jag dömer inte – våra utgångspunkter och referenser är bara så fundamentalt olika.

Så jag köpte Nylon för att ta till mig den populärkulturella fåra jag väl anses tillhöra men mådde så illa av den ytlighet och osäkerhet den genererar att jag aldrig ens öppnade tidningen.

(Så konstigt att (om)definiera sig i ett helt nytt sammanhang, skapa en annan sorts historia, nyttigt? Det var ju det jag ville. Det här? Kanske har det blivit något annat.)





P.S. Praktiska detaljer: min svenska telefon fungerar inte alls här, hör av er till min amerikanska telefon istället så blir jag jätteglad: 001-310-990-9213

1 kommentar:

sofja sa...

Älskling det tar tid!!!! Det är vi som är i låtsasvärlden - trygghet är alltid låtsasvärlden, det är du som vågar möte den riktiga.
Trygghet är den mest förädiska av alla konstruktioner. Den gör oss benägna att stå ut med misshandel av närstående, med enorma skulder, med att arbeta dygnet runt för att en osäker och odefinerbar framtid skall bli säker, tydlig och... låst. Trygghet är fan livets förrädiska djävulssäkerhetsbälte, du är den coolaste jag vet som knäppte loss det och åkte sjukt långt bort till en social kontext som knappt är greppbar här hemma i kalla, blåsiga, tråkiga, förutsägbara och trygga Skåne.
Ha tålamod med dig själv!!!
OCh för övrigt vet jag att du vet allt det jag skrivit ovan, men jag ville bara säga det en gång till för att det kanske kanske får dig att må lite lite bättre när du får svackor. Jag saknar dig och längtar efter dig kära vän. Men glöm inte att du är allas vårt fönster ut i verkligheten när vi sitter med våra betongarslen i trygghetsträsket.
Många stora kramar/ Din tappra paragrafryttare och betongröven Sofia